Ærlig kommunikation – Foto

“Jeg udspringer af en fotojournalistisk tradition, og jeg er altså opdraget med dette her ideal om, at man ikke må lyve.” – Jesper Balleby.

Jesper Balleby er fotograf og fotojournalist. Som fotojournalist dækker han nyheder objektivt og tager billeder af de begivenheder, der rent faktisk udspiller sig. Når han portrætterer virksomheder og organisationer, er han derimod nogle gange nødt til at iscenesætte billeder for at nå det udtryk, som kunden ønsker. Det har givet Jesper anledning til en masse overvejelser om, hvordan man tager ærlige og ikke mindst autentiske fotos.

Jeg spurgte ham, hvorfor det er vigtigt for virksomheder og organisationer at fremstå autentiske.

“Alle virksomheder og organisationer og mennesker har en god historie at fortælle, hvis man bare bruger tid nok på at finde frem til den,” siger Jesper Balleby. “Godt nok kan man konstruere sig til meget, men autentiske billeder handler i bund og grund om at fange følelser og stemninger. Det er der, billeder har et strejf af noget kunstnerisk, for det kan være svært at italesætte præcis, hvad der gør et billede fantastisk og formidler en organisation eller virksomhed. Fordi det handler om følelser.”

Autentiske billeder er altså i stand til at formidle følelser og engagere mennesker. Og netop følelsen af, at man har med ægte mennesker at gøre, tilføjer noget helt uvurderligt til en virksomheds brand. Overvejer man alligevel at opstille fotos og manipulere med virkeligheden, bør man dog lige tænke de negative konsekvenser igennem.

“Der er ikke nogen virksomheder, som er interesseret i at blive fanget i at lyve,” siger Jesper Balleby. “Hvis man begynder at miste sin troværdighed, så er den så svær at genoprette. Der er ikke én organisation, hvor troværdighed og ‘vi er autentiske og rigtige mennesker og åbne og vedkommende og kærlige’ ikke er det, man vil formidle.”

Jesper Balleby på fotoshoot

Hvis målet er at tage troværdige billeder, hvordan fanger man så lige netop ‘det troværdige øjeblik’?

“Jeg møder op til fotoshoots med en plan for, hvad jeg gerne vil,” fortæller Jesper. “Men her er det ikke nødvendigvis en fordel at følge planen slavisk. Er man til stede og har åbne øjne, så falder man tit over det dér, som man ikke havde tænkt sig, og som lige præcis formidler dét, som virksomheden gerne vil sige.”

“Det er også en luksusting,” fortsætter han. “Man skal kræve, at der lige er en time ekstra, hvor man kan gå rundt og se sig omkring, for det er der de superautentiske ting og finurlighederne opstår, der hvor mennesker er troværdige. Derfor skal man gøre det, og det er hårdt, for man skal lige gå det der ekstra skridt. Men det gør det både markant sjovere at lave, og det ender også nogle gange med at være unikt.”

Jesper har taget mange billeder inden for sundhedsområdet, og her leder han gerne efter ting, der stikker ud og viser mennesket bag den hvide kittel.

“Hvis man laver noget inden for hospitalsvæsnet, hvor uniformitet er altoverskyggende pga. hygiejnen, så slår folk sig alligevel i tøjret. Der er nogle røde seler eller nogle sjove sko. Det er der, det bliver sjovt og troværdigt. Man bliver efterladt med en fornemmelse af, at det er ‘rigtigt’. Og den autencitet er så svær at konstruere.”

Hvad autenciteten tilfører et billede, bliver fuldstændigt åbenlyst, når man sammenligner billeder fra det virkelige liv med de allestedsnærværende stockfotos. Og her er der ingen tvivl om, hvad der giver mest troværdighed.

“Alle burde gøre sig den tjeneste at søge stockfotos fra tandlægebranchen,” siger Jesper. “Det er så klinisk at man næsten kan lugte kloren. Smilene er for store, og folk har det fordejligt med at stå i netop den scene. Og sådan er det meget, meget sjældent ude i virkeligheden.”

Fordelen ved stockfotos er jo, at de er billige og let tilgængelige. Men hvis stockfotos mangler troværdighed, kan de så overhovedet bruges som del af en ærlig kommunikationsstrategi?

“Man må gerne bruge et stockfoto,” siger Jesper Balleby. “Man skal bare være bevidst om, at alle kan aflæse de billeder. Der er ingen der tror på, at et kontor er fuldstændig kabelløst. Der er ingen, der har så hvide tænder. Der er ingen mennesker, der arbejder fuldstændig renset for personligt udtryk såsom smykker eller ting, der går dybere. Det er ren overflade og ikke noget, der stikker dybere. Og det visuelle materiale er det første, folk lægger mærke til.”

Så Jespers råd til virksomheder og organisationer, der skal vælge fotos til deres kommunikation er helt klart: Man får mere ud af at vise sig frem som man rent faktisk er.

“Man er troværdig ved at stå ved, hvem man er som organisation. Så er der visuelt gode ting og gode historier at vise frem.”